Zuzu, serbiska kuddar

Kollegan M1 hade med sig "snacks" till jobb,
något som de ofta äter som ett lättare mål i hennes hemland Serbien.
Hon hade inget namn på dem men sa att vi kunde kalla dem för "zuzu" eller serbiska kuddar,
men exakt vad det betyder vet jag inte... det är kanske nåt fult, haha!
Sätt igång ugnen på 225 grader och ta ut ett paket smördeg från frysen.
Finhacka en scharlottenlök och en liten vitlöksklyfta, grovhacka 200g babyspenat.
Stek lökarna på mediumvärme i ett stekjärn med mycket olja i sig,
, när de mjuknat så tillsätt spenaten och låt även den mjukna.
Lägg spenaten i en sil och pressa ut överflödig vätska, låt det svalna något.
Smula ett paket fetaost och kläck ett ägg i en bunke, tillsätt spenaten och rör runt.
Krydda med svartpeppar och mycket salt.
Kavla ut smördegsplattorna på ett mjölat bakbord och skär ut lagom stora bitar,
jag fick ut fem bitar per platta.
Pensla halva biten med ett uppvispat ägg och lägg på en klick med spenatröra,
vik över den andra halvan av smördegsbiten och tryck till -pensla med ägg på ovansidan.
(det måste inte hålla ihop helt, fyllningen rymmer inte så långt pga ägget i röran)
Sätt in knytena i ugnen och låt de bli härligt gyllenbruna, njut!
Kommentarer
Postat av: Geddfish

Det där ser UNDERBART gott ut. Påminner om de kuddar jag köper på Lidl, men hemmagjorda är ett stort PLUS!
Kram ♥ Gerd

Svar: Visst är det extra roligt med hemmagjort!
Decdia

2016-01-09 @ 09:37:46
URL: http://gerd-geddfish.blogspot.com
Postat av: Ditte

Så gott! Tack för receptet! Dessa ska absolut provas.Och det snarast!

Svar: Vad skoj att du gillade det! Hoppas du inte blir besviken, jag ser dig som mitt kinamats-proffs. :)
Decdia

2016-01-09 @ 12:21:32
URL: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0