Kung pao chicken

Sååå gott!
Mängden ingredienser ser kanske avskräckande ut,
men om man, som jag, lagar mycket asiatiskt finns redan de flesta grejerna hemma.
Uppskattar att receptet räcker till 2-3 personer.
Marinad: 1 msk risvin, 1 msk sesamolja, 1 msk japansk soja, ½ tsk salt och 1 msk majzenamjöl.
Sås: 2 tsk socker, 2 tsk hosinsås, 3 tsk risvinäger, 2 tsk sesamolja,
4,5 msk japansk soja, 1,5 dl vatten, 1,5 msk risvin och 3 tsk majzenamjöl.
Ingredienser: 2 stora kycklingbröst, 1/4 tsk Sichuanpeppar, 4 vårlökar,
1,5 dl rostade jord- eller cashewnötter, 4 torkade röda chilifrukter,
3 msk färsk ingefära, 2 stora vitlöksklyftor, 1 röd paprika.
~~~~~~~~~~~~
Blanda alla ingredienserna till marinaden.
Skär kycklingen i tunna strimlor och lägg dem i marinaden, låt dra i 20-30 min.
Blanda alla ingredienserna till såsen.
Hacka den vita delen på vårlöken i 1cm stora bitar,
skär den gröna delen smalare och spara dem var och en för sig.
Superfinhacka ingefäran, chilin och vitlöken, skär paprikan i lagom mumsbitar.
Torrosta Sichuanpepparn och mortla den sen till pulver.
Hacka nötterna.
 
Hetta upp en wokpanna eller stekpanna, tillsätt olja och stek snabbt
den vita delen på vårlöken tillsammans med ingefäran, vitlöken, chilin och pepparn.
Tillsätt kycklingen med marinaden och låt det få lite färg.
Häll på såsen och låt det bubbla på medelvärme tills kycklingen är klar.
Lägg i paprikan och det gröna på vårlöken (spara lite till dekoration).
Servera med jasminris, garnera med nötterna och vårlöken.
Kommentarer
Postat av: Nån anonym

Men shit vilket bra recept!!! :)

Svar: Eller hur!?!
Decdia

2015-05-21 @ 00:18:03
Postat av: Nån annan anonym

Jag kommer helt klart att testa detta recept!

Svar: Skitbra!
Decdia

2015-05-21 @ 00:18:30
Postat av: Ytterligare en anonym person

Jag ääääälskar kyckling!

Svar: Jag med!
Decdia

2015-05-21 @ 00:18:57
Postat av: AP III

Åh, asiatiskmat! Det är ju så jäkla gott!

Svar: Visst är det!
Decdia

2015-05-21 @ 00:19:50
Postat av: Spammare

Fin blogg!!!

Svar: Tack...
Decdia

2015-05-21 @ 00:20:27
Postat av: AP III

Ops, jag var ju IV! Fel av mig!

Svar: Fel kan hända de bästa...
Decdia

2015-05-21 @ 00:23:48
Postat av: AP IV (fd III)

Fin blogg!!!

Svar: Tack!
Decdia

2015-05-21 @ 00:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0