Smashed potatis

Senaste mattrenden är smashed potatis...
Men jag förstår varför det blivit så "hett"... det är ju supergott!!!
Så här gjorde jag:
Ta önskad mängd potatis, gärna nypotatis.
Koka den, låt svalna och ställ sen in den i kylen så att den blir kall.
Blanda smör (det ska vara galet mycket, ta så mycket att du skäms och sen lite till),
med en finhackad vitlöksklyfta, rosmarin, timjan, salt och svartpeppar.
Sätt ugnen på 225 grader, gärna på nån grillinställning.
Lägg potatisen på en bakplåt med papper på och tryck till potatisen så att de spricker.
Ett glas fungerar bra till detta.
Kladda på kryddsmöret, ta ett rejält lager... smeta även lite på undersidan.
Släng in det i ugnen tills potatisen fått en härlig färg (ca 15-20 min).
 
Nu var detta första gången jag testade det,
men själva kryddsmöret går ju att variera i det oändliga bara man har fantasi.
Kommentarer
Postat av: Znogge

En favorit här hemma! Fast vi kallar det stompad potatis... Oss kockar emellan ;-)

Svar: Kärt barn har många namn. :)
Decdia

2015-07-26 @ 11:21:19
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0