Ungersk gulasch

Ett långkok som bara osar höst!
800g högrev
3 gula lökar
1 röd chili
2 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
3 tsk paprikapulver
2 röda paprikor
3-4 msk kalvfond
1 dl rött vin (kan uteslutas eller bytas mot vitt, beroende på vad som finns hemma)
7-8 medelstora potatis
vatten
salt och peppar, ev cayennepeppar
 
Putsa högrevet och skär det i medelstora tärningar.
Stek på köttet i omgångar så att det får lite yta.
Hacka grönsakerna grovt, även vitlöken. 
Fräs på paprikapulvret och tomatpurén i smör i en gryta.
Lägg i grönsakerna låt dessa fräsa en kort stund. Tillsätt vinet.
Lägg i köttet igen och tillsätt vatten så att det precis täcker köttet.
(vi gjorde en gryta, vill ni ha soppa så öka vattenmängden)
Tillsätt kalvfonden och låt koka i ca 1 timme.
Skala och skiva potatisen grovt.
När det gått en timme så smaka av och krydda grytan och lägg i potatisen.
(vill man ha mer hetta så tillsätt lite cayennepeppar)
Låt koka tills potatisen är mjuk 20-30 minuter.
 
Servera med bröd och en klick creme fraiche.
Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Hej hopp vännen!
En sån fin sida du har här.
Bara att kolla in här då man har idetorka (typ jämt då, haha)Jag älskar mat men är ingen stor fan av matlagning.
Perfekt att du har kateg.. kato... att du har satt kategorier här på sidan, så blir det lättare att hitta om man söker nåt speciellt. Du har ingen "laga sig själv" kategori? Nä... tänkte väl det ;)
Ha d gott!
Kram

Svar: Ojoj, där gav du mig en utmaning... Jag ska kanske börja tipsa om hämtmat med? ;)
Decdia

2014-09-22 @ 18:38:08
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: [email protected]

ska bara upplysa dig man bryner inte paprika pulver, och vitlök det har man inte i gulasch.
Absolut inte vin heller, men ok
sen det ungerska köket använder inte smör i matlagning matolja användes där. hoppas det är bra jag rättade ,,,

Svar: Detta är recept som vi själva gjort, jag påstår inte att de är autentiska med hur de görs "på riktigt". Jag kan tänka mig att det finns lika många recept på gulasch precis som det finns på svenska köttbullar. :) Paprikapulvret och vitlöken bryns inte riktigt då det bränner väldigt lätt, det gller att vara snabb och ha mycket smör/olja.
Decdia

2014-09-23 @ 13:22:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0