Batmans jordärtskockssoppa

Mängden blir ca 1 liter, välj själv hur många portioner det blir
beroende på om den serveras som förrätt eller huvudrätt.
Finhacka en styck gul lök och stek den mjuk, utan att få färg, i en gryta med neutral olja.
Skala och hacka 0,5 kg jordärtskockor och 2 st stora potatisar,
släng i det i grytan (ha skockorna i citronvatten om ni förbereder).
Häll på typ 1,5 dl vitt vin, 2 hönsbuljongtärningar och täck allt med vatten.
Låt det koka mjukt och häll sen i 2 dl vispgrädde.
Släng också i en mixerstav... och kör den tills soppan är slät.
Ha i så mycket vitpeppar och salt som det behövs.
(om du vill ha soppan tjockare så låt den reducera på spisen)
 
Förslag på tillbehör:
Creme fraiche, sidfläsk, chips på skockor, nåt grönt.
Kommentarer
Postat av: Znogge

Den är god vågar jag påstå utan att ha smakat :-)

God morgon!

Svar: Galet god!
Decdia

2014-09-05 @ 06:37:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Znogge

Fick mig att tänka på en potatisgratäng som min svärmor gjorde förr. Den kallades "Jerusallemspotatis" och tillagades med jordärtskockssoppa och ädelost. Så god...

Svar: Vad spännande det där lät! Recept?
Decdia

2014-09-05 @ 06:39:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Yvonne

Hmm, det lät gott, hoppas nu min planta överlevt i Torre i den värmen. En mycket vattentörstig växt var den iaf i somras när vi var där. Då ska jag pröva soppan och även potatismos med jordärtskocka i, supergott.
Tack för receptet!

P.S jag har köpt en påse ekologiska att ta med ifall inte plantan klarat sig. I Torre vet de inte vad jordärtskocka är, trots att det finns ett ord för det i lexikon.....

Svar: Bra att ha med sig om det inte finns, så får spanjorerna testa det smarriga med. :)
Decdia

2014-09-05 @ 07:19:36
Postat av: Jessica Högberg

Hösten närmar sej med stormsteg... soppor är gott=))

Svar: Jag är ingen älskare av det, men där är några jag gillar.
Decdia

2014-09-05 @ 11:07:15
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Znogge

Ska se om jag kan komma över det. Såg att det blev ett L för mycket förresten. Nåja, det får jag bjuda på ;-)

Svar: Äsch, vi är inte petiga här. ;)
Decdia

2014-09-05 @ 18:19:39
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0